Het Archiefforum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
2 september 2010

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
29216 aantal berichten in 22974 topics door 8945 geregistreerde leden
Nieuwste lid: janschotten
* Startpagina Help Zoek Kalender Inloggen Registreren
+  Het Archiefforum
|-+  Bronnen Internationaal. Zie ook www.archiefzoeker.nl
| |-+  INTERNATIONALE ORGANISATIES
| | |-+  Migrantenbestanden Ancestry gratis toegankelijk tot 31 december
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 Omlaag Print
Auteur Topic: Migrantenbestanden Ancestry gratis toegankelijk tot 31 december  (gelezen 8729 keer)
eric hennekam
Onderzoeker en docent
Administrator

« Gepost op: 12 november 2006 »

Tot 30 november geeft het commerciële bedrijf Ancestry gratis toegang tot zijn databank met gegevens over migranten: Ancestry Immigration Collection.

Ga naar: www.Ancestry.com  en  http://Ancestry.co.uk
De databank bevat totaal  100 miljoen namen o. a. uit 100 Amerikaanse havens. Het is bijzonder, zoveel informatie u hier kunt vinden!

Al u een printout van de passagierslijsten wilt (image) moet u zich kort registreren (naam en emailadres) en speciale Image readersoftware downloaden.
Volg de aanwijzingen op uw beeldscherm en het kan niet mis gaan. U krijgt naar uw emailadres een email van Ancestry.
U moet daarna uw aanmelding bevestigen: To confirm your Ancestry.com account, simply click here.
In een andere email krijgt u een password toegezonden.

Graag hoor ik op het Archiefforum uw reacties bij mooie vondsten. Ook tips voor gebruikers zijn natuurlijk welkom.
Daarmee helpt u andere archiefonderzoekers en dat is een belangrijke doelstelling van dit gratis forum
Gebruik de knop Reageer onderaan dit bericht.

www.ancestry.com

http://Ancestry.co.uk

Het Archiefforum: a meeting of minds   Twitter: @erichennekam
eric hennekam
Onderzoeker en docent
Administrator

« Antwoord #1 Gepost op: 12 november 2006 »

Hoe ging het verder met de Nederlanders in de USA?

Afgelopen week is verschenen het boek:
Vrijheid in het verschiet. Nederlandse emigratie naar Amerika, 1840-1940
geschreven door dr. Hans Krabbendam, medewerker van het Roosevelt Study Center en uitgegeven bij Uitgeverij Verloren te Hilversum.

Een zeer gedegen onderzoek met veel informatie.  342 pagina's met een persoons namenregister.

Dit boek zal het Het Archiefforum binnenkort verloten onder 1 van de deelnemers van Het Archiefforum.
Als u mee wilt doen ga dan naar http://forum.archieven.org/index.php?topic=6171.0 (alleen toegankelijk voor deelnemers) en
plaats uw naam onder het bericht. Zie aanwijzingen en voorbeeld!

Eric Hennekam

smitcons
Archiefonderzoekers NL

« Antwoord #2 Gepost op: 12 november 2006 »

Ik vond binnen enkele ogenblikken de passagierslijst van een oom van mijn vrouw en zijn gezin van december 1956, toen ze naar Amerika emigreerden. Een kopietje zit uiteraard al in de mail naar Californië.
Leendert Smit
djk
Informatiemanagers NL

« Antwoord #3 Gepost op: 12 november 2006 »

Meteen maar eens even gekeken naar mijn familienaam. Kreeg wel tientallen malen een Arno Kortlang met dezelfde geboortedatum als resultaat verspreid over meerdere jaren. Dat leek me nogal vreemd Wat blijkt, als je de gescande pagina opvraagt? Arno Kortlang is helemaal geen immigrant maar werkzaam op een passagiersschip. De namen van personeelsleden zijn gewoon opgenomen als immigranten! Klein maar lelijk foutje, want dat houdt in dat duizenden namen, en die weer tientallen malen (als ze maar een lange carrière hebben) zijn opgenomen terwijl het helemaal niet om immigranten gaat.

Diederick Kortlang

Diederick Kortlang
wierstra
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 12 november 2006 »

Al een hele tijd was ik op zoek naar de aankomstdatum in Amerika en de naam van het schip waarmee de broer van mijn grootvader met zijn jonge zwangere vrouw de overtocht maakte. Ik meende steeds dat ze na 1 november 1892 waren vertrokken, maar het bleek dat ze al op 17 oktober in New York waren gearriveerd. 'k Had al vele scheepsmanifesten op Ellis Island doorgespit, maar nu vond ik ze beide, echter wel onder de naam Wuesta in plaats van Wierstra. En Hoek is te vinden onder Holk. De transcripties zijn blijkbaar door Amerikanen gedaan die moeite hadden met onze voor- en achternamen. Dus enige creativiteit blijft geboden. Maar om kort te gaan: ben erg blij met deze tip!

Met vriendelijke groetren,
Tymen Wierstra
eric hennekam
Onderzoeker en docent
Administrator

« Antwoord #5 Gepost op: 12 november 2006 »

Enkele aanvullingen

- Gebruik de zoekgrnaamde wildcard  (=*).  Bijvoorbeeld Jan*  geeft Jansen Jansson Jansens etc.
- er zijn ook enkele andere databanken te raadplegen bijv.
19-Century Emigration of 'Old Lutherans' from Eastern Germany to Australia, Canada, and the United States
http://content.ancestry.com/iexec/?htx=BookList&dbid=49006&offerid=0%3a7858%3a0

19th-Century Emigration from Kreis Simmern (Hunsrueck), Rheinland-Pfalz, Germany to Brazil, England, Russian Poland, and USA
http://content.ancestry.com/iexec/?htx=BookList&dbid=49005&offerid=0%3a7858%3a0

Volgens het boek  Vrijheid in het verschiet. Nederlandse emigratie naar Amerika, 1840-1940 werkte er nogal wat emigranten aan boord van schepen. Ze betaalde zo hun overtocht. Uiteindelijke heeft de Amerikaanse overheid allerlei eisen gesteld aan de passagierschepen en bemanningen.
Het klopt wat Kortlang schrijft dat ook personeelsleden van schepen zijn opgenomen. Dat gebeurde als men van boord ging.
U moet daar net als met de spelling van namen rekening mee houden.
Deze database verschilt daarin niets van Genlias of de Australische database van het Nationaal Archief  www.nationaalarchief.nl/emigranten/ 
Uit onderzoek blijkt dat er ca. 10% fouten zitten in dit soort databases. Mensen maken nu eenmaal fouten.

djk
Informatiemanagers NL

« Antwoord #6 Gepost op: 14 november 2006 »

Beste Eric,

Een beetje te gemakkelijk om dat op foutjes te gooien. Op de lijsten is duidelijk aangegeven wie de "crew-members" zijn en wie niet. Bij invoer had daar rekening mee gehouden kunnen worden. Natuurlijk een klein kritiekpunt bij anderzins prachtig productief werk.

Diederick Kortlang
Henk Wekema
Archiefonderzoekers NL

« Antwoord #7 Gepost op: 17 november 2006 »

Ik ben blij dat het gratis is.

Wij zijn aan het zoeken geweest naar de familienaam Tangenberg.
Wij hebben een paar gevonden, maar die gegevens zijn ook gewoon op internet te vinden
Veel mensen die met de naam Tangenberg zijn beschreven, blijken Stangenberg of Langenberg te heten.
Het is wel leuk om zo eens even "rond te neuzen" maar voor een archief waar voor betaald moet worden valt het mij tegen dat er deze fouten worden gemaakt
Willem K
Archiefonderzoekers NL

« Antwoord #8 Gepost op: 28 november 2006 »

Het duurde even voor ik doorhad, dat in de sets foto's van de passagierslijsten op microfilm - soms tientallen achter elkaar voor éen passagiersschip met honderden emigranten - doorgebladerd kan worden. Met de zoekopdracht kom je op de pagina terecht waar de gezochte naam staat: veelal is dat van de grote registers het linkervel, en volgt het bijbehorende rechtervel op de volgende foto - ook al is dat soms niet meteen aansluitend en moet er enkele 'bladzijden' verder worden gekeken. Dat is de moeite waard, bijv. adressen en namen van de achtergelaten familie.
eric hennekam
Onderzoeker en docent
Administrator

« Antwoord #9 Gepost op: 29 november 2006 »

Herhaling oproep

Afgelopen maand verscheen het boek:
Vrijheid in het verschiet. Nederlandse emigratie naar Amerika, 1840-1940
geschreven door dr. Hans Krabbendam, medewerker van het Roosevelt Study Center en uitgegeven bij Uitgeverij Verloren te Hilversum.

Een zeer gedegen onderzoek met veel informatie.  342 pagina's met een persoons namenregister.

Dit boek zal het Het Archiefforum op 1 december verloten aan 1 van de deelnemers van Het Archiefforum
Als u mee wilt doen aan deze verloting ga dan naar http://forum.archieven.org/index.php?topic=6171.0 (alleen toegankelijk voor deelnemers) en
plaats uw naam onder het bericht. Zie aanwijzingen en voorbeeld!

Eric Hennekam

eric hennekam
Onderzoeker en docent
Administrator

« Antwoord #10 Gepost op: 2 december 2006 »

Winnaar van de verloting van het boek Vrijheid in het verschiet. Nederlandse emigratie naar Amerika, 1840-1940 is de heer Willem Zuethoff uit Hellendoorn geworden.

Binnenkort is er weer een nieuwe verloting van een boek voor de deelnemers van Het Archiefforum .
Zoals u weet krijg ik van uitgevers regelmatig boeken toegezonden om een recensie te schrijven.
Als ik al deze boeken zelf zou houden puilen mijn kasten uit.
Daarom verloot ik de beste boeken via Het Archiefforum, zodat ik er andere mensen plezier mee kan doen.

Deelname aan het Archiefforum is gratis. Commercie is niet toegestaan, anders dan na toestemming van mij

Eric Hennekam

crismo
Archiefonderzoekers NL

« Antwoord #11 Gepost op: 11 december 2006 »

Wegens overweldigend succes is de periode verlengd tot eind december . Zie officiële mededeling :

http://www.prnewswire.com/news/index_mail.shtml?ACCT=104&STORY=/www/story/11-28-2006/0004481042&EDATE=

Vr. groeten,
Maarten Ouwehand
Pagina's: 1 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Op dit werk is een Creative Commons Licentie van toepassing.