Het Archiefforum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
2 september 2010

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
29216 aantal berichten in 22974 topics door 8945 geregistreerde leden
Nieuwste lid: janschotten
* Startpagina Help Zoek Kalender Inloggen Registreren
+  Het Archiefforum
|-+  INFORMATIEMANAGERS EN -BEHEERDERS
| |-+  Algemene berichten
| | |-+  Resultaten onderzoek digitale camera bij archiefinstellingen
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 Omlaag Print
Auteur Topic: Resultaten onderzoek digitale camera bij archiefinstellingen  (gelezen 10129 keer)
eric hennekam
Onderzoeker en docent
Administrator

« Gepost op: 11 november 2005 »

De publicatie en dit bericht zal dit weekend worden verplaatst naar het openbare gedeelte van Het Archiefforum

Verzonden: 150 emails naar Archiefinstellingen Nederland en Vlaanderen
Ontvangen:  81 reacties

In mijn email had ik aangegeven dat ik graag antwoord ontving binnen één week.
Dat leek me heel redelijk voor zo’n simpele vraagstelling.  (zie ook Column IV in het onderzoek)
Naar mijn mening moet een archiefinstelling binnen 24 uur antwoord kunnen geven op zo'n vraag.
Zie verder de vraagstelling: http://forum.archieven.org/index.php?topic=2928.0

De teksten heb ik bijna integraal uit de antwoorden van de archiefinstellingen overgenomen en in de lijst gezet (column III).
Dat leek me wel zo correct.

Sommige -voor mij - opmerkelijke antwoorden heb ik even geel gemarkeerd.

Er moet mijn inziens snel één lijn getrokken worden door archiefinstellingen voor wat betreft het gebruik van de digitale camera in studiezalen. Archiefonderzoekers zijn niet gebaat bij zoveel verschillende interpretaties van juridische regels en soms zelf verzonnen regeltjes.

Volgens fabrikant Océ zijn de lampen van de meeste kopieerapparaten veel schadelijker voor archiefstukken dan flitslicht van een camera.  
Flitslicht kan natuurlijk wel hinderlijk zijn voor andere studiezaalbezoekers.
Het verbieden van een statief is niet handig. Met een statief is de kans op veroorzaken van enige schade c.q. overlast minder groot.
Ik pleit er zelfs voor dat archiefinstellingen tafelstatief beschikbaar stellen.

Sommige archiefinstellingen adviseer ik de wetgeving op het gebied van auteurs- en beeldrecht nog eens goed na te lezen.

Verder zou ik het op prijs stellen als u een reactie plaatst op dit onderzoekje.
En pluk er verder uw eigen vruchten van! Dat is ook de bedoeling van dit onderzoekje.

Eric Hennekam

U kunt het onderzoek hieronder downloaden (PDF-formaat, 8 pagina's)
Klik op file: Gebruik digitale camera.pdf

http://download.archieven.org/gebruikdigitalecamera.pdf

* Gebruik digitale camera.pdf (105.79 KB - gedownload 395 keer.)

Het Archiefforum: a meeting of minds   Twitter: @erichennekam
ineke
Archiefonderzoekers NL

« Antwoord #1 Gepost op: 11 november 2005 »

even een reactie op de drie punten uit de bovengenoemde reactie van djk.
punt 1: knippen en rommelen? sinds wanneer word er geknipt in een archief?.Ik heb het nog nooit gezienH het gaat vaak gewoon om de DTBs Wat het een stuk makkelijker maakt om die soms te ontcijferen, omdat je thuis op je gemak en eventueel met bewerking van de foto de akte kan ontcijferen.
punt 2: bezoekers die een compleet register fotograferen? die zullen er heus wel zijn, maar hoeveel? 1 a 2 meer zullen dat er niet zijn.
punt 3:  mensen die archiefstukken mee naar huis nemen? Dat staat los van het fotograferen van de stukken denk ik.
punt 4: over het sluiten van een repro afdeling, Er zullen altijd stukken en boeken zijn die je niet kanen mag fotograferen, dus dat moet dan op die afdeling gedaan worden.
En dan een heel belangrijk punt voor mij om het toe te staan is, hoe vaak gebeurt het niet dat een kopieerapparaat het niet doet (en dan gewoon de hele dag niet)en je dus een uur kwijt bent om de betreffende akte op het archief te ontcijferen, Wat heel vervelend is als het een archief is waar je 2 a 3 uur voor hebt moeten reizen, dus waar je niet zo gauw elke dag komt. En waar je wel meer wilt opzoeken dan die ene akte. Helaas woon ik ver van alle archieven en komt mijn familie uit het hele land, dus ben ik voor fotograferen op de archieven
Ineke
eric hennekam
Onderzoeker en docent
Administrator

« Antwoord #2 Gepost op: 11 november 2005 »

Binnengekomen E-mail 11 november 2005 Stadsarchief Vlaardingen

** Aan de inhoud van dit bericht en bijgevoegde
** documenten kunnen geen rechten worden ontleend.

Geachte heer Hennekam,

Het Stadsarchief Vlaardingen kent geen enkele beperking m.b.t. het gebruik van digitale camera's.

J.Gubitzer
Het Archiefforum NM

« Antwoord #3 Gepost op: 11 november 2005 »

Ik denk dat veel archieven gebaat zouden zijn met méér gebruik van de dig camera. Zelf denk ik dat het beter zou zijn als de repromedewerkers op die wijze het totale archief zouden digitaliseren en de oorspronkelijke stukken opgeborgen kunnen blijven onder ideale condities. Eenmaal gedigitaliseerd kunnen tegen lage kosten zoveel kopieën worden verstrekt als gewenst. Nog mooier zou zijn om alles via het net beschikbaar te stellen (wat hier en daar door weldenkende bestuurders reeds wordt gedaan).
Deze moderne technische middelen moeten juist gezien worden als een welkome aanvulling ter bescherming van originele stukken die meer te lijden hebben van het telkens weer door mensenhanden aangeraakt worden dan van een enkele flits, die bovendien niet eens nodig is vanwege de lichtgevoeligheid van de huidige camera's.
Camera's zijn bovendien te prefereren boven scanners, voor de laatste moeten boeken teveel worden platgedrukt wat ook weer schade oplevert.
En inderdaad, werkgelegenheid komt ná het veiligstellen van ons erfgoed, maar zal volgens mij niet in het gedrang komen, de taken zullen alleen verschuiven.

John Wijnands
Christian van der Ven
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 11 november 2005 »

Hallo Eric,

Bij deze de gevraagde reactie op je onderzoek, omdat je er zo expliciet naar vraagt. Ik vind het allereerst een goed initiatief om een dergelijk onderzoek eens uit te voeren. Ondanks onderlinge verschillen tussen archiefdiensten is het toch ook wel plezierig om te zien dat veel diensten de camera als oplossing zien voor zichzelf en hun bezoekers, en niet als een nieuw probleem waarvoor het archief moet worden behoed door middel van nóg meer regelgeving. Ook over de reactiesnelheid mag in het algemeen niet worden geklaagd. Beantwoording binnen een dag of twee hoort ook bij dit type vragen, vind ik.

Persoonlijk - ook als archiefbezoeker - zie ik de digitale camera als een uitkomst. Toevallig vandaag ben ik weer eens langs het Waalwijkse gemeentearchief gegaan om een aantal zaken op de digitale - maar nog steeds gevoelige - plaat vast te leggen. Simpel en snel, zeker als het materiaal is dat je voor een publicatie wilt gebruiken. In Waalwijk kun je zelfs gebruikmaken van een statief ter plekke! Prima service: de medewerker heeft zijn handen vrij, en de klant is blij.

Zover, met een speciaal statief voor bezoekers, zijn we op het BHIC in 's-Hertogenbosch nog niet, maar iedere dag zijn er wel bezoekers te vinden die gewoon zelf een tafelstatief meenemen. Dat is ook wel zo handig, want een enkeling fotografeert inderdaad hele boeken. Wij zien daar geen probleem in. Voor hetzelfde geld - maar met veel meer reisjes richting Den Bosch - schrijven ze alles over. De bezoekstatistieken van de fysieke studiezaal zien er dan wel wat florisanter uit, als al die fotograferende bezoekers steeds terug moeten komen, maar met de huidige werkwijze is onze service naar hen nu eenmaal veel beter, zonder dat het archief zogezegd nadeel wordt aangedaan. En daar is het ons allemaal om te doen, toch? (En wat die bezoekstatistieken betreft: dan moeten we maar op een andere manier gaan meten 'hoe we het doen' als archiefdienst.)

Wij raden bezoekers altijd zelfs aan om de volgende keer een digitale camera mee te nemen. Een enkeling vindt de prijs van een kopietje geen probleem, heeft (nog) geen eigen camera of wat dan ook, maar veel bezoekers stellen die tip zeer op prijs. Er zal uiteindelijk dan ook best wat minder worden gefotokopieerd, maar dat is gelukkig ook niet de reden van ons bestaan. Dan daarbij, als - in het geval van het BHIC - de baliemedewerkers zich minder hoeven bezig te houden met kopieeropdrachten, dan kunnen ze misschien nóg sneller voor onze bezoekers de aangevraagde stukken halen... En dat ging al snel! (Misschien is dat ook wel nodig, met al die fotograferende klanten!) Bezoekers die hele banden fotograferen zijn overigens vaak ook niet te beroerd om het uiteindelijke resultaat op bijvoorbeeld een DVD te branden voor je. Dan is de archiefdienst ook weer geholpen.

Wat betreft het gebruik van flitslicht: het zal inderdaad minder kwaad doen dan de lamp van een kopieermachine. Toevallig dat de meeste stukken die gefotografeerd worden, ook niet gekopieerd hadden mogen worden, bijvoorbeeld door de beroerde materiële staat waarin ze verkeren. Mijn eigen ervaring is trouwens dat flitslicht een minder goed resultaat geeft bij het fotograferen. De foto - maar misschien ligt dit aan mijn gebrekkige fotografeerkwaliteiten - wordt er zelfs beter op als ik hem zonder flitslicht maak. Daglicht is nu eenmaal het beste licht, denk ik. Mijn geluk is dan misschien dat er daar op onze studiezaal voldoende van is.

Tenslotte: ik had zelf deze week vakantie, dus kon wat langer doortypen, vandaar de vele lettertjes...

Met vriendelijke groet,

Christian van der Ven
eric hennekam
Onderzoeker en docent
Administrator

« Antwoord #5 Gepost op: 12 november 2005 »

Digitale Camera's vergelijken: testrappporten, terminologie, forum etc.
Zie topic: http://forum.archieven.org/index.php?topic=2998.0

eric hennekam
Onderzoeker en docent
Administrator

« Antwoord #6 Gepost op: 14 november 2005 »

E-mail kwam vandaag 14 november binnen van Gemeentearchief Goes.

Geachte heer,

Get gemeentearchief Goes staat toe, dat met een digitale camera foto's
worden genomen van archivalia, onder de voorwaarde dat de staat van de
stukken goed is.

vriendelijke groet,

eric hennekam
Onderzoeker en docent
Administrator

« Antwoord #7 Gepost op: 14 november 2005 »

Onderstaand bericht kwam vandaag (14 november) binnen.

Gemeentelijk archief en heemkundig documentatiecentrum Heist-op-den-Berg

Het gebruik van de digitale camera is recent te noemen in ons archief, en
beperkt zich bij ons tot nog toe tot het het maken van foto's uit
parochieregisters en andere primaire genealogische bronnen.  Daartegen heb
ik tot heden geen bezwaren.  Ik heb wel de indruk dat de digitale camera de
laatste tijd in populariteit sterk toeneemt, en dat een reglementering in
de nabije toekomst zich zal opdringen.

eric hennekam
Onderzoeker en docent
Administrator

« Antwoord #8 Gepost op: 16 november 2005 »

Onderstaande twee  berichten  kreeg ik per email toegezonden van een Vlaamse archiefonderzoeker

"Ik ben zondag op de genealogische en heemkundige dag in Hever-Boortmeerbeek geweest
Daar heb ik het volgende vernomen :
Enkele regionale Rijksrchieven zouden in hun budgetten 2006/2007 een som reserveren voor de aanschaf van scanners.
Eenmaal deze scanners geïnstalleerd, wordt het huisreglement aangepast dat vanaf dat ogenblik een verbod wordt ingesteld nog digitale foto's te nemen"

De moderator van de Genealogie groep Westvlaanderen
http://uk.groups.yahoo.com/group/west_vlaanderen/ heeft de Algemeen Rijksarchivaris om een toelichting gevraagd.

eric hennekam
Onderzoeker en docent
Administrator

« Antwoord #9 Gepost op: 17 november 2005 »

Email van Stadsarchief Waregem d.d. 17 november 2005:

Digitale camera voor het maken van opnamen van archiefstukken is in het stadsarchief van Waregem
toegelaten. Hierbij worden geen voorwaarden gesteld.
Uiteraard kunnen enkel de archiefstukken die normaal raadpleegbaar zijn ook gedigitaliseerd worden

eric hennekam
Onderzoeker en docent
Administrator

« Antwoord #10 Gepost op: 17 november 2005 »

Reactie Streekarchief Voorne-Putten en Rozenburg per email d.d. 17 november 2005

Naar aanleiding van uw e-mail van 4 november 2005 deel ik u het
volgende mee.Het gebruik van een digitale camera voor het maken van opname van
archiefstukken in de studiezaal is bij ons toegestaan, mits het niet voor commerciële doeleinden is.
Ik hoop u hiermee van dienst te zijn geweest.

eric hennekam
Onderzoeker en docent
Administrator

« Antwoord #11 Gepost op: 17 november 2005 »

Onderstaande reactie van het Stadsarchief Diest en Mol kan vanochtend binnen:

Stadsarchief Diest
Gebruik digitale camera is toegestaan, doch de archiefstukken mogen in geen geval beschadigd worden

Stadsarchief Diest
Peter Dorlandcentrum
Grauwzustersstraat 10
3290 Diest

Gemeentearchief Mol (B)
ER mag een digitale camera gebruikt worden op voorwaarde dat er omzichtig
omgegaan wordt met de archiefstukken. De archivaris moet steeds geraadpleegd
worden.

eric hennekam
Onderzoeker en docent
Administrator

« Antwoord #12 Gepost op: 22 november 2005 »

Email van Streekarchivariaat Noordwest-Veluwe :

Ja, digitale camera maag gebruikt worden, maar alleen zonder flitslicht.

(Elburg, Ermelo, Harderwijk, Nunspeet, Oldebroek, Putten)

eric hennekam
Onderzoeker en docent
Administrator

« Antwoord #13 Gepost op: 24 november 2005 »

In principe zijn opnames met digitale camera verboden.
Slechts in uitzonderlijke gevallen wordt dit toegestaan (bv. door een professionele fotograaf voor een publicatie).
De politiek van KADOC is eerder dat bij uitgebreide vragen door ons scans worden gemaakt (die dan later opnieuw kunnen worden gebruikt).
De restricties zoals bij gewone fotokopieën blijven vanzelfsprekend gelden (toelating bewaargever/eigenaar).
http://kadoc.kuleuven.be/nl/lz/tarieven.htm

eric hennekam
Onderzoeker en docent
Administrator

« Antwoord #14 Gepost op: 16 december 2005 »

Door problemen met de computerserver kwam dit bericht van het Stadsarchief Sittard-Geleen later binnen:

Het is bij het stadsarchief Sittard-Geleen is het toegestaan, als de andere bezoekers er geen last van ondervinden, foto's te maken van het archiefstukken. Voor foto's te maken van beeldmateriaal is toestemming nodig van de archivaris.

Website Stadsarchief Sittard-Geleen: http://www.stadsarchief-sittard-geleen.nl/
Beeldbank Stadsarchief Stittard-Geleen:  http://sittard-geleen.x-cago.com

eric hennekam
Onderzoeker en docent
Administrator

« Antwoord #15 Gepost op: 25 april 2006 »

Beter laat dan nooit.
Vandaag kreeg ik van de gemeente Houthalen-Helchteren de volgende antwoorden op mijn vragen

Ja, het gebruik van een digitale camera is toegestaan op voorwaarden van:
   * enkel voor de archiefbescheiden waarvan volgens de regels van de archiefwet en het decreet van openbaarheid van bestuur er normaal kopierecht bestaat
    * onder strikt toezicht van archiefbeheerder

Naam en plaats van uw instelling:
      Gemeentebestuur Houthalen-Helchteren
      Grote Baan 112
      B-3530 Houthalen-Helchteren

Pagina's: 1 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Op dit werk is een Creative Commons Licentie van toepassing.