Het Archiefforum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
2 september 2010

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
29216 aantal berichten in 22974 topics door 8945 geregistreerde leden
Nieuwste lid: janschotten
* Startpagina Help Zoek Kalender Inloggen Registreren
+  Het Archiefforum
|-+  VRAGEN en ANTWOORDEN
| |-+  Vragen van archivarissen, Div-ers e.a.
| | |-+  bewaartermijnen functioneringsgesprekken e.d.
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 Omlaag Print
Auteur Topic: bewaartermijnen functioneringsgesprekken e.d.  (gelezen 4207 keer)
lauraH
Archiefonderzoekers NL

« Gepost op: 10 februari 2009 »

Mijn personeelsafdeling kwam met een stuk waarin bewaartermijnen zijn aangegeven.
Zij hebben dit van de site van hr praktijk gehaald.
Daarin staat bijv. over verslagen van functioneringsgesprekken dat deze tot 2 jaar na uit diensttreding
bewaard moeten blijven ! Volgens mij klopt die informatie helemaal niet. 
Gekke is dat andere site die info lijken te copieren.

Kan iemand mij vertellen waar ik de juist informatie kan vinden?

Zojuist heb ik via de NVBA het boekje "selectiecriteria voor bewaartermijnen"besteld
maar dat ontvang ik pas nadat ervoor betaald is (en dat gaat op mijn werk nog niet zo
heel snel).
Als iemand meer info voor me heeft heel graag.
wilma koolen
Informatiemanagers NL

« Antwoord #1 Gepost op: 15 februari 2009 »

Uit je vraagstelling maak ik op dat je niet werkt bij een organisatie die valt onder de Archiefwet en daarmee te maken hebt met geldende selectielijsten. Daarbuiten zijn er geen wettelijk vastgestelde bewaartermijnen (minimaal of maximaal) voor zoiets specifieks als verslagen van functioneringsgesprekken.
Wel heb je te maken met de Wet Bescherming Persoonsgegevens (Wbp), die geldt voor alle soorten persoonlijke gegevens. Daarin wordt gesteld dat persoonsgegevens niet langer mogen worden bewaard dan noodzakelijk is. Dat bepaalt dus de minimumtermijn.
En de Wbp is waarschijnlijk ook de bron van de genoemde termijn van twee jaar.

De Wbp geeft aan dat het gebruik van persoonsgegevens, ook personeelsgegevens, gemeld moet worden bij het College bescherming persoonsgegevens (CBP), tenzij hiervoor een vrijstelling geldt.
Het Vrijstellingsbesluit Wbp geeft een indicatie wat redelijke bewaartermijnen zijn voor bepaalde (personeels)gegevens. Korter bewaren mag altijd. Afwijkend in de zin van langer bewaren mag, maar dan moet je de registratie dus melden bij het College bescherming persoonsgegevens. Meldingen van gegevensverwerkingen zorgen voor openheid en daarmee controleerbaarheid voor de personen van of over wie gegevens worden gebruikt en bewaard.
Het Vrijstellingsbesluit Wbp noemt een aantal verwerkingen van persoonsgegevens die vrijgesteld zijn van de in de Wbp genoemde meldingsplicht en geeft nadere richtlijnen ter zake. Vrijstellingen hebben betrekking op verwerkingen die veel voorkomen, die standaard zijn, die met waarborgen omkleed zijn en waarvan algemeen bekend is dat zij plaatsvinden.
Een personeelsadministratie of personeelsdossier is zo'n veel voorkomende standaard administratie.

Voor personeelsgegevens die niet onder de fiscale bewaarplicht vallen geeft het Vrijstellingsbesluit Wbp een bewaartermijn van maximaal 2 jaar nadat het dienstverband is beëindigd. Als voorbeelden daarvan worden genoemd: verslagen van functionerings- en beoordelingsgesprekken, arbeidsovereenkomsten en wijzigingen hierin, correspondentie over benoeming, promotie, degradatie en ontslag, afspraken over werkzaamheden ten behoeve van de ondernemingraad, getuigschriften en administratieve verzuimgegevens.
Er wordt geen minimumtermijn genoemd, maar dat is in feite de duur dat de functioneringsverslagen noodzakelijk zijn in het kader van goed personeelsbeheer.

Personeelsgegevens moeten (aldus volgens dit vrijstellingsbesluit) uiterlijk twee jaar nadat het dienstverband of de werkzaamheden van het personeelslid zijn beëindigd, worden verwijderd. Langer bewaren van de gegevens is alleen toegestaan als de persoonsgegevens noodzakelijk zijn ter voldoening aan een wettelijke bewaarplicht (bijv. fiscale wetgeving of een geldende Selectielijst ingevolge de Archiefwet) of bijvoorbeeld bij een arbeidsconflict.
Langer bewaren om andere redenen is toegestaan, maar dan moet je de registratie dus melden.

En de praktijk?
Personeelsadministraties worden, als het goed is, als registratie aangemeld bij het College bescherming persoonsgegevens, vooral als men deze verdergaand geautomatiseerd heeft. Intern worden personeelsleden via bijv. een Privacyreglement of bij indiensttreding geïnformeerd over welke gegevens over hen worden vastgelegd.
Personeelsdossiers worden meestal integraal bewaard, tenminste zolang een persoon in dienst is. Daarna wordt het hele personeelsdossier nog 7 jaar bewaard in verband met financiële en administratieve bewaarregels. Er wordt meestal niet tussentijds geschoond.
Soms worden verslagen van functionerings- en beoordelingsgesprekken bewaard in een aparte serie, bijvoorbeeld bij de leidinggevende. Meestal is de bewaartermijn dan willekeurig en afhankelijk van de persoon die de verslagen bewaart.   

Voor meer informatie: website College Bescherming Persoonsgegevens (www.cbpweb.nl)

Wilma Koolen
Archiefburo Voorzee
dhwhhermans
Bedrijven/commerciële instellingen

« Antwoord #2 Gepost op: 18 februari 2009 »

Beste Laura,

Bij deze zou ik willen reageren op je vraag over de bewaartermijn van functioneringsgesprekken.
De verslaglegging van functioneringsgesprekken is iets dat niet eeuwig bewaard moet / mag worden. Zoals je ook in de publicatie van het CBP "Bewaartermijnen van persoonsgegevens in uw bestanden" kunt lezen, is het bewaren voor zolang als nodig ruim voldoende.

"Voor sommige gegevens uit een personeelsdossier bestaan geen wettelijke bewaartermijnen. Voor die
gegevens geldt over het algemeen een bewaartermijn van 2 jaar nadat het dienstverband is beëindigd.
Mochten die gegevens echter in een eerdere fase al niet meer nodig zijn, dan moet u ze direct verwijderen.
Enkele voorbeelden: verslagen van functionerings- en beoordelingsgesprekken, arbeidsovereenkomsten en
wijzigingen hierin......"

Het is zelfs zeer verstandig om alleen de verslagleggingen van de laatste twee a drie gesprekken te bewaren en ouderen te verwijderen uit het dossier. Reden is eigenlijk heel simpel. Mochten oudere verslagen nog bewaard blijven, dan zullen eventuele negatieve punten een medewerker een groot deel/ zijn gehele loopbaan achtervolgen en dat is uiteraard niet de bedoeling. Het kan altijd zijn dat een medewerker eenmalig een minder jaar heeft gehad door bijv. persoonlijke omstandigheden, maar deze negatieve beoordeling kan hem tijdens de rest van zijn carriere blijven achtervolgen en dat is ongewenst.

Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik dat graag. Zelf ben ik een van de auteurs/samenstellers van het boek "Selectiecriteria voor bewaartermijnen". Wellicht dat ik je nog verder kan helpen.

Met vriendelijke groet,

Dominique Hermans

dominique.hermans@doconsultancy.com

lauraH
Archiefonderzoekers NL

« Antwoord #3 Gepost op: 24 februari 2009 »

Wilma en Dominique, bedankt voor de informatie die jullie gegeven hebben.
Het is me helemaal duidelijk!

Dank!
Laura
wilma koolen
Informatiemanagers NL

« Antwoord #4 Gepost op: 12 maart 2010 »

Uit het grote aantal hits op dit onderwerp leid ik af dat veel mensen meer willen weten over bewaartermijnen rond verslagen van functioneringsgesprekken. Vandaar deze bijdrage. Als voorbeeld kan de gemeentelijke bewaartermijn worden genomen.
Bij het bepalen van de juiste bewaartermijnen rondom verslagen van functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprekken dient binnen gemeenten te worden uitgegaan van de geldende vernietigings- en selectielijsten op grond van de Archiefwet.

Voor verslagen tot 1996 geldt de Lijst van voor vernietiging in aanmerking komende stukken in gemeentearchieven 1983.
In cat. 3.1 Individuele personeelsbescheiden staat:
Bescheiden van waarde gedurende een deelperiode van het dienstverband.
Van waarde gedurende een deelperiode zijn onder meer: de bezoldiging, toelagen, vergoeding, waardering en beoordeling, nevenfuncties, inbreuk op rechten en plichten, strafoplegging, woonplaats, ziekte, afwezigheid, vakantie, jubilea, materiële en immateriële belangen.
a. Die uitsluitend ter informatie van bestuur en administratie zijn overgelegd. 2 jaar.
b. Overige bescheiden: na vervallen van de waarde voor de gebruiker. 5 jaar.    

Voor stukken vanaf 1996 geldt de Selectielijst voor archiefbescheiden van gemeentelijke en intergemeentelijke organen opgemaakt of ontvangen vanaf 1 januari 1996 (in werking getreden november 2005). Deze selectielijst geeft als bewaartermijn 10 jaar (na einde dienstverband ...) voor  archiefbescheiden van waarde tot het einde van het dienstverband, met als specificatie dat het hier gaat om stukken betreffende de rechtspositie, de functievervulling en het gedrag.

De nieuwste concept-Selectielijst (in december door de VNG voor reactie naar de gemeenten gestuurd), wijkt in deze niet af van bewaartermijn genoemd in de Selectielijst 2005.

De Selectielijst archiefbescheiden Provinciale Organen 2005 sluit aan bij de bewaartermijn van 10 jaar voor stukken betreffende de rechtspositie, de functievervulling en het gedrag van andere individuele personeelsleden en hun gezinsleden, … (cat. 74).

Of gespreksverslagen wel of niet in het personeelsdossier dienen worden opgeborgen is, naar ik weet, nergens wettelijk voorgeschreven, maar binnen de gemeente mag men daarvoor natuurlijk altijd een instructie voor maken. Zowel betrokken medewerkers als leidinggevenden zijn gebaat bij een transparante werkwijze rondom dit soort gegevens.

met vriendelijke groeten,

Wilma Koolen
Lina
Informatiemanagers NL

« Antwoord #5 Gepost op: 18 maart 2010 »

Als medewerkster in het archief van Rijkswaterstaat Zuid-Holland werk ik met de volgende gegevens omtrent verslagen van functioneringsgesprekken.

Selectielijst:  073 Arbeidsvoorwaarden rijkspersoneel, zorgdrager minister van Verkeer en Waterstaat [073.12]
Handeling  :  70  Het voeren en verslag leggen van functioneringsgesprekken.
Periode     :  1985 - heden
Actor        :  Minister van Verkeer en Waterstaat (01-01-1985 - heden)
Grondslag  :  ARAR, 12 juni 1931, Stb. 1931/248, art. 71.1; AOB, 3 augustus 1931, Stb. 1931/354, art. 46a.1, zoals gewijzigd bij besluit van 12 februari 1985, Stb. 1985/113.
Status       :  Definitief (Vaststellingsdatum: 16-10-2001)
Waardering:  Vernietigen 3 jaar na het volgende functionerings- of beoordelingsgesprek

Bron: www.handelingenbank.info
Pagina's: 1 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Op dit werk is een Creative Commons Licentie van toepassing.